22/4/10

Απελευθέρωση στις μεταφορές

Την πλήρη απελευθέρωση των κομίστρων και τη χορήγηση χωρίς αριθμητικούς περιορισμούς νέων αδειών για φορτηγά και βυτιοφόρα Δημόσιας Χρήσης, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, με το οποίο ανοίγει ύστερα από 35 χρόνια το πρώτο από τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα.

To σχέδιο νόμου προβλέπει ότι οι μεταφορείς θα πρέπει να ενταχθούν σε εταιρείες οι οποίες θα πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια και θα ασφαλίζουν υποχρεωτικά όλα τα μεταφερόμενα εμπορεύματα.




Οι νέες άδειες θα δίνονται μόνο σε εταιρείες μεταφορικού έργου, ενώ στους υφιστάμενους 33.000 μεταφορείς δίνεται διορία πέντε ετών προκειμένου να οργανωθούν σε εταιρείες.



Για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των μεταφορικών επιχειρήσεων η κυβέρνηση εξετάζει τη θέσπιση κινήτρων μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου.



Το σχέδιο νόμου, το οποίο παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, και θα τεθεί σε ηλεκτρονική δημόσια διαβούλευση για τις επόμενες δέκα ημέρες αναμένεται να ψηφιστεί τον Μάιο και προβλέπει:



Την απελευθέρωση των αδειών για φορτηγά και βυτιοφόρα Δ.Χ. Η χορήγηση νέων αδειών θα γίνεται σε εταιρείες οι οποίες θα πληρούν τις προϋποθέσεις (αξιοπιστία, οικονομική επιφάνεια, πιστοποιητικό μεταφορέα, ειδική εισφορά ανάλογα με το μεικτό βάρος του οχήματος). Οι νέες άδειες δεν θα μπορούν να πωληθούν για διάστημα πέντε ετών.

Την απελευθέρωση του κομίστρου, με την κατάργηση των ανώτατων και κατώτατων ορίων, τα οποία μέχρι τώρα ορίζονταν από την Πολιτεία και ελεύθερη διαμόρφωσή του από την αγορά. Εξαίρεση αποτελούν τα βυτιοφόρα για τα οποία η Πολιτεία διατηρεί το δικαίωμα επιβολής πλαφόν.

Την οργάνωση όλων των μεταφορέων σε εταιρείες Α.Ε. ή ΕΠΕ μετά την έναρξη ισχύος του νόμου η συμμετοχή στις οποίες θα γίνεται είτε με κεφάλαιο ή με είδος, δηλαδή με την αξία των εισφερόμενων οχημάτων και των αδειών. Οι μεταφορείς -υφιστάμενοι και νέοι- θα πρέπει να ενταχθούν σε εταιρείες οι οποίες θα πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια.

Την παροχή κινήτρων μέσω του αναπτυξιακού νόμου για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του κλάδου.

Τη στάθμιση της αξίας των υφιστάμενων αδειών από ειδική εκτιμητική επιτροπή.

Την κατάργηση των περιορισμών στις μεταφορές, προκειμένου οι εθνικοί και διεθνείς μεταφορείς να μπορούν να κινούνται οπουδήποτε.

Την υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη των μεταφερομένων αγαθών. Σε περίπτωση παράβασης, μεταφορέας και εταιρεία στερούνται την άδεια άσκησης επαγγέλματος για ένα χρόνο, ενώ σε περίπτωση υποτροπής η άδεια χάνεται οριστικά.

Τη σύσταση εθνικού μητρώου μεταφορικών εταιρειών με το οποίο θα ξεκαθαρίσει και το τοπίο με τις άδειες-»μαϊμού».

Την προϋπόθεση τα οχήματα των νέων εταιρειών να είναι τουλάχιστον περιβαλλοντικών προδιαγραφών euro 4 ή 5.

Τη δημιουργία κωδικού οδικής ασφάλειας από τον οποίο το 80% του ποσού θα διατίθεται σε έργα υποδομής βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ

Η αξία της άδειας με βάση την κατηγορία και το μεικτό βάρος του οχήματος



Σημαντικές αλλαγές για τους υφιστάμενους μεταφορείς περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο.



Η αξία της άδειας θα εκτιμάται με βάση την κατηγορία και το μεικτό βάρος του οχήματος, ενώ γι’ αυτό θα γνωμοδοτεί και Εκτιμητική Επιτροπή, η οποία θα συνυπολογίζει τη χρονολογία και την αξία κτήσης του οχήματος και τον βαθμό συντήρησης, προκειμένου να ορίσει το ύψος του εισφερόμενου κεφαλαίου στις Μεταφορικές Επιχειρήσεις.



Για όσους δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο, δίνεται διορία έως πέντε ετών προκειμένου να οργανωθούν σε εταιρείες με μεταφορικό έργο, ενώ επιτρέπεται η συγχώνευση εταιρειών.



Οι άδειες κυκλοφορίας που έχουν ήδη εκδοθεί συνεχίζουν να ισχύουν για διάστημα πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου. Μετά την παρέλευση του διαστήματος αυτού σε περίπτωση μεταβίβασης, οι νέοι κάτοχοι υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας και κατηγορίας τουλάχιστον euro IV. Οι μεταφορικές εταιρείες που ήδη λειτουργούν δεν θίγονται ως προς την οργάνωση και τη λειτουργία τους.



ΠΟΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΟΙ ΑΔΕΙΕΣ

Φορτηγά: 45.000 - 75.000 ευρώ Βυτιοφόρα: 100.000 - 120.000



Μεταξύ 45.000 - 75.000 ευρώ θα κυμαίνεται το κόστος απόκτησης μίας άδειας φορτηγού με τις νέες ρυθμίσεις. Ακριβότερο θα είναι το κόστος της άδειας των βυτιοφόρων, το οποίο θα φτάνει έως και τα 100.000 - 120.000 ευρώ. Η εισφορά στο Δημόσιο για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας φορτηγών Δ.Χ. θα εξαρτάται από το μεικτό βάρος του οχήματος και θα καθορίζεται ως εξής:



-10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο.



-3.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι 7 τόνους.



-2.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους 40 τόνους. Για τα βυτιοφόρα τα ποσά της εισφοράς διαμορφώνονται ως εξής:



-30.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο.



-5.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι 7 τόνους.



-4.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι 42 τόνους. Το ύψος της εισφοράς θα μπορεί να αναπροσαρμοστεί ύστερα από δύο χρόνια.



ΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ

«Οι πολυεθνικές θα καθορίζουν τις τιμές της αγοράς»



Με επιφύλαξη αντιμετωπίζουν το νομοσχέδιο οι Eλληνες μεταφορείς. Οι ίδιοι, μάλιστα, ανησυχούν για ενδεχόμενη έλευση στην αγορά πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες και θα καθορίζουν τις τιμές στον κλάδο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των ιδιοκτητών φορτηγών διεθνών μεταφορών, Απόστολος Κενανίδης.



Οι μεταφορείς έχουν ήδη ζητήσει βελτιώσεις σε επίπεδο φορολογικών και αναπτυξιακών κινήτρων, προκειμένου να καλυφθούν ορισμένα άδηλα έξοδα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των ιδιοκτητών φορτηγών εθνικών μεταφορών, Γιώργος Τζωρτζάτος: «Αν δεν γίνει αυτό, θα θαφτούν όχι μόνο οι 40.000 οικογένειες των μεταφορέων αλλά και όλοι οι συνεργαζόμενοι που ξεπερνούν τους 100.000.



Εμείς τις άδειες τις πληρώσαμε. Με την απελευθέρωση του κομίστρου και την κατάργηση της υπεραξίας ισοπεδώνεται η περιουσία μας», τονίζει. Ο ίδιος, μάλιστα, σημειώνει ότι προτεραιότητα για τη βελτίωση της κατάστασης των οδικών μεταφορών θα έπρεπε να είναι η πάταξη των παράνομων δρομολογίων από χώρες όπως η Βουλγαρία, οι οποίες έχουν συρρικνώσει τον κλάδο των διεθνών μεταφορών από τα 5.000 οχήματα στα 800 τα τελευταία χρόνια

http://www.ethnos.gr/